fbpx

Tips tegen misselijkheid tijdens de zwangerschap

Zwangerschapsmisselijkheid - Mamma Instinct

Meer dan 50% van de zwangere vrouwen ervaart een vorm van misselijkheid tijdens de zwangerschap. Zwangerschapsmisselijkheid heeft alles te maken met veranderingen in de hormoonhuishouding. Daarnaast moet het lichaam wennen aan een nieuw evenwicht in haar energiehuishouding. Probeer een lege maag zo veel mogelijk te voorkomen, door regelmatig kleine porties te eten. Daarnaast zijn er nog meer dingen die je kunt doen tegen zwangerschapsmisselijkheid en bij brandend maagzuur.

13 tips tegen misselijkheid en brandend maagzuur

  1. Kauw op havervlokken of een aantal ongebrande, en ongezouten hazelnoten totdat ze een smakeloze brei in de mond vormen. Slik de brei door (bind het maagzuur).
  2. Verse gemberthee: voeg een paar plakjes verse gember toe aan gekookt water en laat het 15 minuten trekken voordat je het opdrinkt.
  3. Drie tot vier koppen gal- en leverthee.
  4. Luvos Heilaarde: neem Luvos Heilaarde in op de nuchtere maag, vermengd in een glas lauwwarm water. Eventueel kan je dit later op de dag nog een keer herhalen. Luvos Heilaarde kan ook helpen bij obstipatie, een ‘vol’ gevoel in de maagstreek en bij diarree.
  5. Essentiële olie: inhaleren van lavendelolie, citroenolie en pepermuntolie kan helpen bij zwangerschapsmisselijkheid. Eventueel kan je ook 1 druppel pepermuntolie (Doterra)/ DigestZen (Doterra) innemen of toevoegen aan een glas water. Let op: pepermuntolie mag kortdurend gebruikt worden tijdens de zwangerschap. De kwaliteit van de essentiële olie is van groot belang, niet alle oliën zijn geschikt om in te nemen.
  6. Ademhaling: langzaam, gecontroleerd en diep ademhalen kan helpen bij zwangerschapsmisselijkheid. Daarbij is het belangrijk om naar de onderbuik toe te ademen. Leg bijv. je handen op je onderbuik en adem dan 3 seconden in door de neus, houd de adem 3 seconden vast en adem dan in 6 seconden uit door je mond.
  7. Rechtop zitten: let erop dat je goed rechtop zit, vooral tijdens en na het eten (30-60 minuten na het eten). In de nachten kan je eventueel je hoofdeinde iets verhogen door een extra kussen te gebruiken.
  8. Water: een glas water kan goed helpen tegen zwangerschapsmisselijkheid. Het is belangrijk om minimaal 1.5 tot 2 liter water te drinken per dag.
  9. Eet kleine porties: eet regelmatig over de dag verdeeld, kleinere porties. Neem het liefst direct iets lichts te eten (bv. een cracker) en drinken bij het wakker worden, om een lage bloedsuikerspiegel te voorkomen.
  10. Eiwitten: eet voordat je naar bed gaat nog iets dat rijk is aan eiwitten/ proteïnen zoals een schaaltje kwark of een handje noten.
  11. Vitamine B6: Vitamine B6 is aanwezig in veel voedingsmiddelen, waaronder peulvruchten, granen, groenten, vlees en eieren. Bij eenzijdige voeding (vanwege een geringe eetlust, of bij veel braken) kan een vitamine B6 supplement mogelijk ondersteuning bieden bij zwangerschapsmisselijkheid.
  12. Voldoende rust: zorg ervoor dat je voldoende slaapt. Daarbij is het van belang om ‘te veel’ stress te voorkomen. Stress zorgt ervoor dat ons lichaam zich niet kan ontspannen en voeding niet goed kan verteren. Hierdoor kunnen we last hebben van vermoeidheid en een tekort aan energie en voedingsstoffen.
  13. Acupressuur: er zijn verschillende acupressuur punten die kunnen helpen bij zwangerschapsmisselijkheid. Je kan deze punten zelf stimuleren.

Contact huisarts / verloskundige

Alles bij elkaar genomen, zijn er veel verschillende dingen die je kan doen tegen zwangerschapsmisselijkheid en brandend maagzuur. Heb je ondanks het volgen van de bovenstaande tips aanhoudende klachten? Neem dan contact op met je huisarts of verloskundige.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *